Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 814701
Постинги: 584
Коментари: 710
Гласове: 4141
Постинг
13.01.2019 00:09 - Памет за Величко Скорчев
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 482 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 29.12.2020 02:36

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Почина Величко Скорчев.
Вчера и днес слушам и чета записи на гласа му в тъжно-наивен опит да се опитам да събера и запомня повече думи от него.

Искам да помня Величко Скорчев, защото той бе и е един от будителите в моя живот.
Въпреки че телевизиите и медиите „текат и изтичат“ стойностното винаги оставя следа.
Рядко си спомням пълният текст на конкретните позитивни новини, но все по-ясно разбирам, че именно редките човешки бисери, сред морето на комерсиалните медии, са били един от прозорците, през които съм погледнал, за да открия класическата музика, изкуства и стойностни книги. 

Трудностите и тъгата, родителите, приятелите и будителите,
те ни помагат да станем това, което сме.
Поклон и вечна памет!

 

Ще се опитам да набера и цитирам поне няколко откъса от думите на Величко Скорчев, които днес чух и прочетох в нета. За жалост цитатите ще бъдат само фрагменти. Ако думите ви вълнуват, моля ви използвайте линковете, за да видите и чуете ЧОВЕКЪТ, а не преразказите за него.

7 ноември 2014 г., празнично предаване „Денят започва“,
55 години БНТ с Величко Скорчев и Лора Скорчева
https://video.bnt.bg/bg/a/55-godini-bnt-velichko-skorchev-i-lora-skorcheva

„ ... Аз мога да кажа каква е разликата между нашия сутрешен блок и сегашните сутрешни блокове. Сегашните сутрешни блокове са деветдесет процента политика. Но струва ми се, че би трябвало да се помисли каква е аудиторията сутрин. Това са пенсионери, ученици и безработните. Ние даваме ли им необходимата информация, на тези три категории българи. И след това се чудим, защо по време на избори най-активни са възрастните хора, ми просто те са облъчени от политиците сутрин. Те са облъчени.

Ами така е, аз един комшия имах, като го срещна на стълбите сутринта и го питам „Как си Стояне?“, той вика „Ами казвате, че сме добре“ ..!

Това, което ти ме попита – в нашия сутрешен блок, когато започна, нямаше нито една дума политика. Това е деветдесета година, когато ври и кипи в България. Когато...когато се редяха хората сутрин, в три-четири часа, за кофичка мляко! Ние стигнахме до един парадокс, който е нещо много наивно и смешно – пенсионери, зрители на „Добър ви ден“ започнаха да пращат стихове. Стихове посветени на добрия ден, на добротата, на добрия ден на България. ... “


13 Април 2015 г.
, празничното Великденско предаване „Преди обед“, по btv
„Имен ден с телевизионната легенда и баща на сутрешните блокове на малкия екран - Величко Скорчев“
https://www.btv.bg/video/shows/predi-obed/videos/imen-den-s-televizionnata-legenda-i-bashta-na-sutreshnite-blokove-na-malkija-ekran-velichko-skorchev.html

„ ... Аз съм кръстен на баба си Велика, но явно майка ми и баща ми от радост, че им се е родило дете са сложили една панделка и аз съм станал от Велико на Величко. ... Тя беше трийсет години учителка, четирийсет години пенсионерка и казваше „Ако всички пенсионери са като мене, държавата ще фалира.“ - да получава четирийсет години пенсия. А иначе аз от детските си години съм запазил един много интересен спомен. Моят домашен любимец беше един петел Родайланд. Червен, много хубаво петле – Коко. Като извикаш Коко, където и да е на двора бяга, идва при тебе и много обичаше да го галят, като кученце.
...
Аз се пенсионирах със 145 лева пенсия, сега вече, след толкова години, скочи на 240. Добре, че имам син, който ми помага.
... 
На хилядния брой на предаването Валери Петров ни написа стихотворение посвещение, благодарност за добрите думи и добрата атмосфера в предаването. ...“


6 септемви 2017 г., празничното предаване "Денят започва" по БНТ1
Журналистът Величко Скорчев на 80
https://www.bnt.bg/bg/a/velichko-skorchev-na-80

„ ... По принцип не приемам политика в сутрешните блокове по просто обяснение... Кои са зрителите сутрин? Това са пенсионери, деца които са следобед на училище, безработните и младите майки. Младите майки намаляват. Сутрешните блокове какво дават на тези зрители? Започва денят им с политика... и след това викаме: ама те - нервни... Ами нервни са...
...
И родихме много рубрики. Радвам се, че тогава включихме и центровете, които имаха своите рубрики, имаха свои интересни неща. ...Тогава ние ударението го поставяхме върху семейството и хората. Ето, например, една рубрика се сещам. Казваме възпитанието започва от семейството – да от семейството. След това от дома, но аз казвам и от нашата улица – и ето ти я готовата рубрика „Нашата улица“. Научаваш много за хората, които са живели, които живеят на нашата улица, а това е що годе един импулс да заобичаш повече хората край теб, и да заобичаш повече родината си, колкото и напудрено да звучи.
...
Как достигнахте до осемдесет, и аз се чудя то много-много е това осемдесет години. Ако трябва да е рецепта, ако трябва да кажа как – бих препоръчал молитвата на Хайнрих Бьол. Молитвата е „Господи, моля те дари ме с чувство за хумор“.


„Голямата журналистика е искрената, справедливата, красивата, дълбоката.“
В. Скорчев
(https://www.bnt.bg/bg/a/napusna-ni-velichko-skorchev - 11 януари 2019)


.....................
Спирам с цитирането.

Израстнах със сутрешния блок „Добър ви ден“ и Добър ден, България“.
Когато сутрин не бях на училище, ставах около 8.00 часа и пусках телевизора, за да чуя бодри гласове, които да ме събудят. Малко гледах, повече слушах – гласове, тембър и звуци. Чувах любопитностите, интервютата с някои гости, музика и гласа на Величко Скорчев.

Когато го „пенсионираха“ за кратко сравнявах младите му „заместници“ с него, а после за дълго спрях да гледам телевизия сутрин.

Тъжно е когато градящите и всеотдайните умират.
Но още по-тъжно е ако допускаме водещи да са „масовата-култура и новините за три дни“, защото това припряно преследване на блясък е късогледство, което не съхранява знанията, опита и човешките достойнства на будните българи.

Съвсем друго би било ако ценим живота, работата и постиженията на другите.
Ако уважаваме честните, можещите, одухотворените. Ако ги чуваме, питаме, търсим – ако се учим от доброто в тях.

Памет, мисъл, топли чувства, всеотдайна работа, дарителство и музика – това е пътя на устойчивото развитие, цивилизация и просперитет.



Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031